Translate

Nieuwjaarsdag

Deze nieuwjaarsmorgen stond ik vroeg op, zes uur. Ik wil vandaag een stuk verder de Corretera Austral op naar het zuiden. Vanavond wil ik in ieder geval ergens in de buurt van Coyhaique een overnachtingsplek hebben. Tijdens het pover eigen bereid ontbijt vroeg Nicole, een jonge Amerikaanse back-packster, of ze mee kon liften naar het zuiden. Samen reden we tegen negen uur weg. Het weer was donker, evenals de laatste dagen, maar het was in ieder geval droog.

Oude Podocarpus nubigena
Eerst reden we langs het Canal Puyuhuapi, geen kanaal zoals wij dat kennen, maar het had meer weg van een Noorse Fjord of een Schotse Loch. Later boog de weg naar het zuidoosten en voerde door een indrukwekkend oud bos met veel monumentale Nothofagus betuloides, Not. nitida, Laurelia sempervirens, rijk bloeiende Calcluvia paniculata en op bonsai gelijkende zeer oude Podocarpus nubigena ’s. In veel bomen bloeide Hydrangea serratifolia. Een mooier begin van het nieuwe jaar had ik me niet kunnen wensen.
Toen wij tegen elf uur nog steeds geen tegenliggers of inhaler hadden gehad, begonnen we bezorgd te worden dat we een kop koffie zouden kunnen vergeten. Onderweg deden we hier en daar wat kleine plaatsen aan, maar iedereen lag blijkbaar nog op bed. Pas tegen half één, in Manhueles, hadden we een kop koffie.

Escallonia alpina
Onderweg zagen we veel bloeiende Escallonia's. Ik kom bij de wit bloeiende op Escallonia alpina, maar deze plant op de foto is hoger dan twee meter en volgens de beschrijvingen wordt alpina niet hoger dan anderhalve meter en de evenals wit bloeiende Escallonia leucantha wordt wel twee meter hoog. Maar de bloemen zijn als van alpina. De roze Escallonia is rosea.

Escallonia alpina
Nicole vertelde van haar ervaringen in Colombia, Peru,
Ecuador en Argentinië waar ze de laatste zes maanden door had gereisd. Ze heeft het plan om begin mei weer thuis in Seattle te zijn om haar studie voort te zetten.
Ik besloot om eerst naar Puerto Aisen te rijden. Nicole twijfelde, maar ging toch maar mee. Ze was bang geen lift in the middle of nowhere te krijgen.
In heel Puerto Aisen was slechts één restaurant open. Een behulpzame Duits / Engels sprekende Chileense VN-diplomaat uit Santiago hielp ons met goede keuzes te maken. Niet alleen wat het eten betreft, maar ook met mijn route en planning voor de komende twaalf dagen. De dertiende moet ik namelijk in Temuco het vliegtuig halen naar Iquique.

Escallonia rosea
Coyhaique is de regionale hoofdstad. Maar ondanks dat deze stad veel te bieden heeft, was het ook hier doodstil en geen winkeltje open. Nicole regelde een hospedaje, een soort low budget slaapgelegenheid voor jonge reizigers. Ik heb haar die avond niet meer gezien, gelukkig, want ze begon langzamerhand op mijn zenuwen te werken.

Cascade tussen .