Translate

Een dag rond de Vulcan Llaima

Na het opstaan en douchen dacht ik dat het ontbijt klaar zou staan, maar helaas. Ik heb de brutale schoenen maar aangetrokken en heb de baas van het vakantiepark erop aangesproken, uiteraard in het Engels en om wat meer kracht bij mijn verontwaardiging bij te zetten, de rest in het beschaaft Nederlands. Dat hielp, samen togen we naar zijn huis en hij zette mij in de keuken aan de eettafel, riep zijn vrouw en haar hulp en organiseerde gebakken eieren, vers brood, genoeg kaas en lekkere jam, vruchtensap en een kop koffie.  Met deze bodem kon ik de eerste uren wel verder.

de Llaima in de ochtend.
Na bestudering van de kaart, besloot ik om de hele route rond de vulkaan te maken, ik ging er wel vanuit, dat dat geen rondje kerk zou worden. Nadat de tocht op de grindweg mij wat te lang duurde veranderde ik mijn snelheid, maar merkte algauw, dat dit ander grind was dan er op al die andere wegen ligt. Na een half uur lette ik blijkbaar even niet op en slipte van de weg af, in een greppel. Daar sta je dan, de auto met de neus op de berm en een achterwiel vrij van de grond en een spatbord hing  hulpeloos aan het chassis..
Na een half uur werd ik los getrokken door een voorbijganger en kon ik mijn weg rustiger vervolgen. Het spatbord kon ik weer op zijn plaats drukken, dat is het voordeel dat de carrosserie van de auto’s hoofdzakelijk uit kunststof bestaat. Later bleek, dat er meer auto’s van de weg waren gegleden op dit fijne en ronde lava wegverharding.

De weg rond de Llaima.
Bij de controlepost van de CONAF  kreeg ik een kaart van het Parque Vulcan Llaima.
Al gauw kwamen de eerste Araucaria’s in zicht en hoe hoger ik kwam hoe meer Araucaria’s er in het bos stonden. Uiteindelijk bestond de vegetatie bijna uitsluitend uit Araucaria’s, Nothofagus antarctica en veel fel rood bloeiende Emborthrium’s.
 
Embothrium coccineum
Bij een stoeltjeslift, die alleen in de wintermaanden wordt gebruikt, maakte ik rechtsom keer en nam de weg naar Curacautin. Deze weg, of beter gezegd het lavapad is ongeveer veertig kilometer lang en wordt weinig door toeristen gebruikt. Later zou blijken, dat de andere weg langs de oostkant van de vulkaan drukker zou zijn.
Langs deze rustige weg naar Curacautin staan veel mooie oude Coigüe’s.
 
Coigüe
Curacautin is de uitvalbasis voor allerlei trektochten en andere adventure activiteiten naar en rond de Llaima.
DeLlaima is niet echt slapend, maar sluimerend. Geregeld vinden er uitbarstingen of erupties plaats met veel lavastromen langs de hellingen naar beneden. De laatste grote uitbarsting was in 2008 en in 2013 gevolgd door nog een zwakke lavastroom. Voor mij is het onvoorstelbaar, dat het lavaveld zo breed en zo ver van de vulkaan tot stilstand komt. Git zwart is deze lava. Overal zie je waarschuwingsborden en route aanwijzingen hoe je bij een eruptie het snelst uit de gevarenzone kunt wegvluchten.

spreekt voor zich.
Na de lunch in Caracautin neem ik de andere route door het Parque, hier is wederom een controlepost en deze weg gaat onder anderen langs een paar meertjes die op de flanken van de Llaima liggen. Deze meertjes zijn lang geleden ontstaan door lavastromen die de afwatering van het smeltwater van de sneeuw dat op de top van de vulkaan ligt, hebben geblokkeerd. Momenteel heeft zich een dicht Araucaria en Nothofagus bos om deze meertjes heen ontwikkeld.

Aan de zuidoost kant van de Llaima bevindt zich een zes kilometer breed lavaveld, deels nieuw van de laatste eruptie en onbegroeid, deels van eerdere uitbarstingen en hier ontwikkeld zich al wat beplanting. Opvallend is, dat hier veel Pernettya, pampasgras, Baccharis en Austrocedrus als pioniers groeien.

Pionier beplanting op het grote lavaveld.
Tegen acht uur reed ik weer richting Cunco. In dit stadje doe ik nog wat boodschappen en vertrek naar mijn overnachtingsplek.
Dat rondje rond de Llaima nam de hele dag in beslag en behoorde tot een topdag.

Araucaria bos zonder dinosauriërs.