Translate

Arica

Arica, 16 januari
 

Het centrum van Arica.
Tegen het middaguur reed ik Arica binnen, blij de snelweg te kunnen verlaten. Ik werd een beetje triest van de vele herinneringspunten langs de weg waar een dodelijk ongeluk had plaats gevonden.
Dat de Chilenen hard rijden had ik al eerder geschreven, maar dat ze roekeloos blijven rijden ondanks de honderden huisjes, tempeltjes en vlaggen langs de kant van de weg begrijp ik niet. Het schijnt een hele cultus te zijn rond de verongelukten.

Ook Arica heeft een vuilnisbelt met bewoning.
Nou ja, de wegen zijn lang, eentonig en vaak met veel gevaarlijke hellingen of afgronden aan de kant. Vangrails zijn er wel, maar alleen daar, waar er woningen onder in een dal onder de weg staan. Inhaalverboden en dubbele doorgetrokken middenstreken zijn er wel, maar worden massaal genegeerd.
Arica is weer een totaal andere stad dan Iquique of Santiago. Hier is een bijzonder drukke haven, zowel voor de vissersvloot als ook een grote goederen terminal met een grote Container overslag.

Boliviaans vrachtverkeer in de haven.
Vrachtwagens staan in lange rijen om de haven binnen te mogen, een strenge controle en zichtbaar een goed georganiseerde infrastructuur zorgt er voor, dat de kleine ruimte tussen de stad en de oceaan goed en efficiënt benut worden. Arica is de enige havenstad, waar Bolivia de meeste producten kan in- en exporteren. Bolivia heeft geen eigen haven, omdat het na de Pacifische oorlog met Chili de enige havenstad Arica heeft verspeeld en het land nu dus niet meer aan zee ligt.

Laden van ijzerdraad in de haven..
Ik heb bij een klein straatstalletje een redelijk goede leesbril kunnen kopen en kan dus mijn boek uitlezen. Ik had op Schiphol het boek Augustus gekocht, Geschiedenis is een andere tak van sport voor mij en ik heb tijdens de vlucht naar Santiago en tijdens stille momenten ergens in een of ander hotelletje mij bezig gehouden met de tijd na de moord op Julius Cesar, het Rome onder het meer dan vijftig jaar bewind van Keizer Augustus.
In de haven is er van alles te zien, ook zeeleeuwen en pelikanen.

Ook een pelikaan lust vis.
Om een overnachting te vinden, heb ik dit keer mijn reisgids van Chili geraadpleegd en vond een goedkope plek in een backpackers Hostel, in een buitenwijk van Arica.