Translate

Valdivia 20 december, ’s avonds

Bij aankomst op het vliegveld van Temuco kwam ik niet alleen uit de hemel vallen, maar het hoosde ook van de regen en het was koud……, een goed begin en daarbij dacht ik aan de vorige dag, n.l. het betreden van de Huelén. 
De auto stond klaar, maar de grens-documenten om de Argentijnse grens te mogen oversteken waren nog niet compleet. Ik zou deze de volgende dag kunnen afhalen. Oké, een vast programma had ik toch al niet omdat ik uit ervaringen heb geleerd, dat het vaak anders loopt.
Maar ja, met het één val je dan ook in het ander. Miep, mijn navigatie-begeleidster, was nog niet goed op de hoogte van haar nieuw werkterrein. Nadat ik de Trans-Andes motorway had verlaten, stuurde ze me eerst tegen het één richtingsverkeer in en daarna over een steenslag weg. Toen ik wou draaien en haaks op de weg stond, sloeg de motor af. Ik kon met geen mogelijkheid de auto weer aan de praat krijgen, het regende nog steeds helderop. Twee behulpzame mannen lukte het om de auto-alarm in werking te stellen om vervolgens met z’n drieën radeloos ons nat te laten regenen. Na een zoveelste poging sloeg de motor weer aan, stopte het alarm en kon ik zeiknat mijn weg vervolgen.


     Alstroemeria aurea


Ik heb mijn weg maar vervolgd op deze met kuilen en spekgladde weg. Miep hield wijselijk haar stem, maar had geregeld de neiging om mij met een kluitje het bamboe in te sturen. Want hier, tussen Temuco en Llaima, groeit Chusquea coleau en Ch. Macrostachya als onder begroeiing in de bossen Eucalyptus, Pinus en Nothofagus. Hier en daar bloeien grote groepen goudgele Alstroemeria aurea aan de kant van de weg. Veel grote solitaire Nothofagus obliqua (zuidelijke beuk) staan verspreid in het landschap zoals in Drenthe de eik het landschap zijn karakter geeft.


Uiteindelijk kwam ik dan toch in Vilcún, maar ik had geen zin en energie meer om in de alsmaar neerdalende regen mijn weg naar het Llaima reservaat te vervolgen om de eeuwenoude Araucaria-bossen te bewonderen.
Ergens belandde ik op een recreatiepark waar ik in een  vakantiewoning kon overnachten. De eigenaresse regelde een eenvoudig maar voedzaam maal en een fles fijne Chileense wijn. (Porta Carménère van 2009)