Translate

De eerste dag in de Andes.

Helaas was de Bed and Breakfast voor de komende kerstdagen volgeboekt en moest ik verkassen. De gastvrouw heeft een ander adres voor mij geregeld en tegen elven had ik een slaapplek voor de komende kerstdagen. Niet dat ik kerst wil vieren, maar was enigszins bang, dat ik op kerstavond voor dichte deuren zou staan.
Ik werd op het nieuwe adres ook gelijk uitgenodigd om kerstavond bij hun aan te schuiven, er zouden meer mensen komen eten. Ach, waarom ook niet.
Volkan Osorno
Volkan Osorno
Vandaag had ik tijd genoeg om een lange wandeling door het Parque National Vicente Pérez Rosales te maken. Dit park ligt naast het plaatsje Ensenada. De witte Volkan Osorno en het prachtige meer Lago Todos Los Santos
liggen centraal in dit park. Ondanks het prachtige weer bleef de top van de Osorno, 2.652 meter hoog, de hele ochtend en een deel van de middag in nevelen gehuld, pas tegen vijf uur werd de top zichtbaar.
  
Nothofagus
Tijdens lange wandelingen in bergachtige terreinen moet ik naar mijn lichaam luisteren, mijn beperkingen onder ogen zien en ik zou op tijd bij de Hamilton’s zijn om mee te eten en daarom nam ik het besluit om tijdig de terugweg te nemen.
Ik had besloten om de “Paso Desolacion” een wandelpad langs de Osorno te nemen. Later begreep ik waarom dit pad deze naam had gekregen. Het pad bestaan nl. uit fijne zwarte lavazand met hier en daar grote keien, diepe gleuven en steile, bijna onbegaanbare hellingen. Het lopen in het lavazand gaat net zo zwaar als in de duinen door het droge zand met warm weer. Hier en daar wordt het pad doorkruist door diep uitgespoelde gleuven, die zijn ontstaan door het smelt- en regenwater dat soms van de vrij steile hellingen naar beneden dendert.
Lago Todos Los Santos
De vegetatie die op de hellingen van de Osorno voorkomt, bestaat hoofdzakelijk uit Nothofagus dombeyi, Gevuina avellana, Lomatia hirsuta, Weinmannia trichosperma met zijn mooie rode vruchten en Ugni molinae.
Weinmannia trichosperma
De onderbeplanting bestaat voornamelijk uit Coriaria ruscifolia, Rhamnus diffusus, de rood bloeiende Mitraria coccinea, Empetrum rubrum, er waren helaas geen rode vruchten / bessen op deze kraaiheide te zien en heel veel Pernettya. De grond is dus ondanks de lava vrij vochtig en zuur. Hoger komt de Chileense vuurplant, Embotrium coccineum veelvuldig voor, hier voornamelijk als kleine struik, soms als kleine boom.
Coriaria ruscifolia
Nothofagus dombeyi, de z.g. zuidelijke tegenhanger van onze Europese beuk, groeit hier massaal. Veel kleine zaailingen en vaak gedrongen en bossige kleine struiken of kleine bomen met hun mooie roodbruine jonge bladeren. Maar het beeld wordt tijdens de wandeling hoofdzakelijk door de grotere exemplaren bepaald. Dit zijn tien tot vijftien meter hoge, door weer en wind tot bonsai vervormde schoonheden.
Nothofagus dombeyi
Deze wandeling van ca. zes uur is vooral een hele beleving, doordat er geregeld verrassende vergezichten te zien zijn naar het lager gelegen Lago Todos Los Santos en de in verte de wit besneeuwde bergtoppen.
Lago Todos Los Santos
Op de terugweg moest ik uiteraard nog wat rondscharrelen langs een woeste rivier. Tijdens het nuttigen van een sinaasappel viel mijn blik op een bloeiende Chloraea multiflora. Deze prachtige orchidee sloot onverwachts mijn dag als hoogtepunt af. Moe, maar met een voldaan gevoel en een glimlach toog ik naar het kerstdiner.

Chloraea multiflora